Sov Godt Guide

25.08.2023


SOV GODT GUIDE




Natten er stille, men dit sind er i konstant bevægelse. Tankerne snurrer som en uendelig dans, mens du stirrer op i loftet.


Problemet med at falde i søvn eller have en rolig nattesøvn går dybere end frustration – det er en udmattende kamp, der påvirker alle aspekter af livet.


"SOV GODT" guiden tilbyder tips til en beroligende søvnrutine. Skab en rutine, der virkelig forbedrer din søvnkvalitet, giver energi og vitalitet.




SOV GODT GUIDEN - 4 TIPS TIL EN GOD SØVNRUTINE





Hvad sker der egentlig i kroppen under nattens forskellige søvncyklusser




Natten er ikke bare en sammenhængende strøm af søvn; vi bevæger os gennem flere søvncyklusser som påvirker, hvordan vi føler os, når vi vågner. Disse cyklusser består af forskellige søvnfaser, der arbejder i harmoni for at genoprette og forny vores sind og krop. Gennem natten frigiver kroppen hormoner, der understøtter denne proces.


Voksne har brug for 7-8 timers nattesøvn for at få den nødvendige tid til at gennemgå de forskellige søvnstadier, der er afgørende for vores velvære og sundhed. 



Vores rejse gennem nattens søvncyklusser begynder med det første stadie, som er døs. Øjnene lukkes, og kroppen finder ro under dynen. Vi er i en døs og svæver lidt mellem følelsen af at være vågen og sove. Musklerne i kroppen bliver afslappede, og kroppen kan finde på at udføre små spark eller pludselige ryk. Efter fem-ti minutter glider vi over i søvnens andet stadie.



Andet stadige er den lette søvn. Her bliver hjernebølgerne langsommere. EEG målinger viser blødere og større udsving. Under andet stadium, har vi ikke længere nogen forbindelse med bevidstheden. For voksne mennesker fylder andet stadie omkring halvdelen af søvnen.



Derefter glider du ind i søvnens tredje stadie, som er den dybe søvn. Hjernebølgerne er her meget langsomme, hjertefrekvensen falder, og kroppen arbejder på at reparere sig selv og opbygge energi. Den dybe søvn er som søvnens restaurationsværksted – muskler og væv genopbygges, og immunsystemet styrkes. Under den dybe søvn er det svært at blive vækket. Men skulle det ske, skal man ikke kaste sig ud i komplicerede tanker. I op til en halv time efter vækning fungerer hjernen på halv kraft.



Det fjerde og sidste stadie er REM-søvnen. Under REM søvn drømmer vi og øjnene bevæger sig frem og tilbage. Hjernen er mere aktiv under REM-søvn, og det menes at være afgørende for indlæring og følelsesmæssig bearbejdning. Drømmesøvnen varer normalt omkring tyve til femogtyve procent af natten hos voksne mennesker.



Denne cyklus med de 4 stadier gentager sig gennem natten. Hver cyklus varer omkring 90 minutter, og dit sind og krop arbejder sammen for at gennemgå disse faser flere gange. Det er ikke kun mængden af søvn, der betyder noget, men også kvaliteten af disse cyklusser. Forstyrrelser i cyklusserne kan føre til følelser af træthed, uklarhed og nedsat velvære, når du vågner om morgenen.



Så næste gang du træder ind i nattens drømmeverden, skal du huske, at du deltager i en kompleks symfoni af søvnfaser. Det er helt normalt at være vågen nogle gange i løbet af natten. Respekterer og plejer du disse søvncyklusser, kan det bidrage til mere forfriskende og livgivende morgener. 




God nat og sov godt!




MERE INSPIRATION